info@falanx.hu

+36 20 966 9696

Tűz- és munkavédelem az irodában

Bár az irodai munkavégzés elsőre kevésbé tűnik veszélyesnek, mint az ipari vagy termelő tevékenységek, a munkavédelmi és tűzvédelmi előírások betartása ebben a környezetben is kiemelten fontos. Az irodákban is szervezett munkavégzés folyik, ezért ugyanúgy vonatkoznak rájuk azok a jogszabályok, amelyek a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvását szolgálják. Az egészséges és biztonságos munkakörnyezet nemcsak erkölcsi kötelesség, hanem törvényi előírás is.

Irodai környezetben is szükséges a tűz- és munkavédelem?

Igen! Az irodai tűz- és munkavédelem célja a balesetek megelőzése és a biztonságos munkafeltételek megteremtése. Fontos, hogy a tűz- és munkavédelmi előírásokat folyamatosan betartsuk, és a munkavállalók rendszeresen részt vegyenek oktatásokon, tréningeken, ahol megismerik a biztonsági protokollokat és a tűzoltókészülék helyes használatát.

Az irodaházban bérelt helyiségek esetén is kötelező?

Igen, a bérlőknek is vannak tűz- és munkavédelmi kötelezettségeik. Gyakori tévhit, hogy az irodaház üzemeltetője minden ilyen feladatot átvállal. Valójában az üzemeltető a közös területek és az épület egészének tűzvédelmi feladatait látja el (például menekülési útvonalak kijelölése, tűzjelző rendszer/tűzoltó készülékek karbantartása, tűzriadó gyakorlat szervezése stb.).

A bérlő azonban (mint munkáltató) saját munkavállalóival kapcsolatban önállóan felel a tűz- és munkavédelmi kötelezettségek teljesítéséért. Ez magában foglalja például a kockázatértékelés, az egyéni védőeszköz juttatási rend, tűzvédelmi szabályzat és az egyéb kapcsolódó dokumentumok elkészítését és a szükséges oktatások megtartását.

A munkáltató legfontosabb tűz- és munkavédelmi feladatai

Kockázatértékelést szükséges készíttetni, mely dokumentumban felmérik a munka jellegéből, a munkaeszközök használatából, a munkafeltételekből, illetve a munkakörnyezeti tényezők hatásaiból eredő egészségi és biztonsági kockázatokat, meghatározzák a veszélyeztettek körének és a veszélyeztetettség mértékét.

A munkavállalókat munkába álláskor előzetes, majd ezt követően évente ismétlődő tűz- és munkavédelmi oktatásban kell részesíteni, mely történhet személyes és online formában is.

A munkáltatónak rendelkeznie kell Egyéni védőeszköz juttatási renddel, Munkaköri orvosi vizsgálatok rendjével és Tűz- és munkavédelmi oktatási anyaggal és tematikával. Mely dokumentumokban meghatározzák a szükséges védőeszközöket és a védőeszközök biztosításának szabályait, illetve a foglalkozás egészségügyi vizsgálatokkal és a munkavállalók oktatásával kapcsolatos előírásokat.

A munkavállalókat munkába állás előtt előzetes, ezt követően évenként időszakos, indokolt esetben pedig soron kívüli munkaköri alkalmassági vizsgálatra, kétévenként látásvizsgálatra, szükség szerint pedig szemészeti szakrendelésre szükséges beutalni.

A tűzvédelem terén szükséges rendelkezzen a vállalkozás Tűzvédelmi Szabályzattal valamint gondoskodni szükséges a tűzoltó készülékek és szükség szerint az egyéb tűzvédelmi berendezések biztosításáról és karbantartásáról.

Ezeken felül számos biztonsági és egészségvédelmi jelzés és eszköz kihelyezéséről szükséges gondoskodni (menekülési jelek, elsősegély láda stb.), illetve ugyancsak gondoskodni szükséges a villamos berendezések villamos biztonsági felülvizsgálatáról (érintésvédelmi felülvizsgálat).

Összegezve irodai környezetben is elengedhetetlen a tűzvédelmi és munkavédelmi előírások betartása. A munkáltatónak pedig számos dologról gondoskodnia kell, hogy a munkavégzés és a munkakörnyezet biztonságos és a jogszabályi előírásoknak megfelelő legyen.

Amennyiben a tűz- és munkavédelem területén szakmai segítségre lenne szüksége, vegye fel velünk a kapcsolatot!

Vállalkozásunk szakemberei készséggel állnak rendelkezésére, és segítenek minden felmerülő kérdésben!

Kérdése van?

Szakértőnk segít!

Budai László Előd

Budai László Előd

Tűz- és munkavédelmi szakértő
Katasztrófavédelmi szervező és Munkavédelmi szakember

+36 20 966 9696

Kövessen minket a Facebookon is!